Pokud například aktivně prodáváte věci, které nepotřebujete, na různých internetových serverech, jistě jste se setkali s pojmem „provize“. Tento pojem nás potkává také tehdy, kdy se rozhodneme koupit si dům či byt nebo kdy se rozhodneme takovou nemovitost si jen pronajmout. Nejčastěji se s provizemi setkáváme u realitních kanceláří, protože právě makléři pracují vlastně za tyto provize. Setkáme se s nimi na již zmiňovaných serverech, kde můžeme pohodlně prodávat své zboží, co doma nevyužijeme. Pro nás jsou to však výdaje bokem, které nechceme zaplatit, protože se pohybují někdy v opravdu nesmyslných částkách.
Provize je podle odborného vysvětlení jakási odměna za sjednaný obchod. Většinou se odvozuje určité procento z daného prodeje, které se posílá provozovateli společnosti (někdy je to realitním kancelářím, jindy je to vlastníkům webů). Nejedná se však jen o provize v oblasti realitních agentur nebo prodávání zboží, s provizemi se také můžete setkat v oblasti pojišťovnictví nebo jiných podobných odvětvích. Jako provize je někdy také označován i jakýsi úplatek pro schvalovatele veřejné zakázky, pokud se přidělí prospěch podplácející firmě.
Kde se s nimi setkáte v praxi, jak v praxi fungují?
Jak již bylo zmíněno, s provizemi se nejčastěji setkáte v oblasti realitních agentur, kdy budete muset při pronájmu bytu zaplatit nemístně vysokou provizi, která se přičte samozřejmě ještě k poplatkům, jako jsou kauce nebo první nájem. Bohužel nás taková suma na úplný začátek může dostat ihned i na mizinu, protože se často vyšplháme až k číslu padesáti či více tisíc. Samozřejmě dále se s ní setkáte v prodeji svého zboží, kdy za úspěšný prodej musí odejít procenta z dané částky poskytovateli webu – tak to funguje například u velmi oblíbeného portálu Aukro.cz. Mimo jiné se s nimi potkáte u pojišťovacích služeb, kdy vám bude váš poradce nabízet úplně jiné služby, než potřebujete, ovšem pro něj budou výhodné z toho důvodu, že z uskutečněného vztahu dostanou větší provizi.