Do světa podnikání je možné vstoupit několika způsoby. Buď se můžete vrhnout do rozjíždění vlastního byznysu, nebo se můžete pustit do takzvaného franchisingu čili podnikání na základě licenčních smluv. Franchising u nás není žádnou novinkou, na druhou stranu se stále najdou jedinci, kteří si nejsou jistí tím, co to franchising vlastně je. Proto si pojďme tento pojem vysvětlit a zároveň si prozraďme, jaké firmy se díky franchisingu dostaly prakticky do celého světa.
Co je to franchising?
Jak již bylo zmíněno, franchising není pojem, který by byl lidem zcela neznámý. Právě naopak – lidé tento pojem znají dokonce moc dobře. Najdou se však jedinci, kteří se doposud s franchisingem nesetkali a kteří tedy nevědí, jak franchising definovat.
Franchising lze definovat jako podnikání na základě licenčních smluv. Je to jinými slovy jakási distribuce produktů, služeb nebo zboží, které člověk nabízí lidem pod dobře známou značkou. V praxi to vypadá tak, že se odkoupí know-how fungující společnosti a franšízant si otevře vlastní pobočku, ovšem pod značkou společnosti, která už na trhu je. Odpadne tím prvotní snaha na trhu setrvat, odpadne tím velká propagace a podobně. Je to takový nástup do už rozjetého vlaku.
Jaké firmy s trendem zvaný franchising začaly
V souvislosti s franchisingem se nabízí otázka, jaké firmy s tímto trendem vlastně začaly. K obrovské explozi franšízových konceptů došlo kolem roku 1995, kdy se tímto způsobem rozhodl rozšiřovat McDonald`s (tuto síť rychlého občerstvení jistě není třeba dál představovat, nejen ve světě, ale taktéž u nás je moc dobře známá). Jelikož McDonald`s registroval opravdu obrovský úspěch, řada firem se rozhodla jeho cestu taktéž podniknout. A tak se tímto způsobem začala rozšiřovat i síť rychlého občerstvení zvaná KFC či další podniky, jako je YVES ROCHER nebo OBI.