Pojem franchising donedávna u nás neznal takřka nikdo. Při jeho začátcích v České republice se jednalo o zcela neznámý jev, do kterého se nikdo nechtěl pouštět, protože ekonomická situace nebyla zrovna příznivá a nakloněná k novým věcem. Není se tedy čemu divit, když se lidé nakláněli především ke svým vlastním podnikům, u kterých měli jistotu, že v sobě neskrývá žádné prapodivné licenční smlouvy. Fakt, že se jedná o velmi příznivý druh podnikání, který zaručuje rychlý rozvoj samotné společnosti, byl na povrch vyplaven až tehdy, kdy se založila Česká asociace franchisingu. Od té chvíle se najednou široko daleko vědělo, co tento pojem znamená a co přináší. Pokud to nevíte, pojďme si to zodpovědět.
Jedná se o jakýsi systém marketingových produktu, služeb a také technologií. Ty jsou vykonávány ve stálé spolupráci mezi právně a finančně odlišnými podniky (ve světě franchisingu se jedná o franchisora a franchisanta). Franchisor poskytuje svým franchisantům jakýsi nárok, díky kterému se na základě licenčních smluv zavazují provozovat činnost pod jeho jménem. Tento jakýsi obchodní řetězec podniků u nás rozkvetl zejména v posledních letech, kdy jsme se na trhu setkávali stále častěji s americkým fast foodovým řetězcem McDonald’s nebo s přírodní kosmetikou YVES ROCHER.
Pokud by vás zajímal samotný pojem „to franchise“, tak ten doslova znamená udělit povolení na prodej nebo poskytování služeb v určitém odvětví jedním podnikem podniku druhému. Díky velkému rozkvětu tohoto pojmu se nyní do tohoto podnikání hrne i řada českých firem, mezi které patří jednoznačně například Kostelecké uzeniny se svou pobočkou nazvanou Parky’s nebo také Rodinný pivovar Bernard se svou hospodou Bernard PUB. Právě tyto podniky si uvědomili, že se jedná o opravdu velkou možnost, jak propagovat své zboží a služby. Díky využití franchisingu se nyní mohou těšit z velmi dobrého jména nejen v Česku, ale také v zahraničí.