O pojmu franšíza jste už pravděpodobně slyšeli. V poslední době se o tomto pojmu mluví poměrně hodně, důvodem toho je fakt, že se jedná o největší podnikatelskou příležitost, jakou lidé mohou dostat, jakou mohou využít, aby se dostali do světa byznysu, i když nemají svůj vlastní nápad nebo plán, jak jinak vstoupit do světa podnikání. I když je tento pojem poměrně zažitý mezi lidmi, stále se stejně najdou lidé, kteří o tomto pojmu neslyšeli. A tak si společně prozraďme, o co se jedná.
Co je to franšíza?
Pojem, který se dnes nazývá franšíza, je označení pro formu podnikání, jež se jinak říká také franchising. Jedná se o označení pocházející z amerického hospodářského slovníku, původně se však slovo vyskytlo ve Francii, která je dnes bezesporu franšízovou velmocí.
Během let se význam slova franšíza poměrně měnil. Zatímco ve středověké Francii pojem označoval předání privilegií třetí osobě, která mohla obchodovat nebo vyrábět, později se pod tímto názvem ukrývalo komerční využití třetích stran, třetí osoby.
Jak se vyvíjela franšíza
Franšíza a jednotlivé franšízové koncepty se samozřejmě vyvíjely v průběhu staletí. První moderní franšízové systémy vznikly v roce 1860, kdy tou první moderní franšízou byla franšíza Singer Sewing Machine Company, která povolovala cestujícím prodejcům prodávat dál jejich šicí stroje, ovšem na jejich účet a pod jejich jménem.
K prvním moderním franšízám také patřila i dnes moc známá firma Coca-Cola, která svůj produkt prodávala už před sto lety.
Změna přišla po druhé světové válce
Jisté změny se dočkala franšíza po druhé světové válce, kdy vznikla jakási nová forma franchisingu. Franšízy se musely plně přizpůsobit požadavkům, které po nich chtěly nové trhy. Dalším vývojem franšíz pak už bylo jen rozšíření služby a také následné předávání zkušeností a obchodních postupů.